Je wilt een interactieve les maken over een complex, maar boeiend onderwerp – bijvoorbeeld de Tulpenmanie of het economische concept van vraag en aanbod. De les moet niet alleen informatief zijn, maar ook aansluiten bij de belevingswereld van jouw klas (3 havo) én passen bij een didactisch model zoals EDI.
Normaal kost het veel tijd om een leuke, direct toepasbare game te bedenken die de essentie van een economische zeepbel écht laat ervaren. Maar met de nieuwste generatie AI-modellen, zoals Gemini 3, kan het veel sneller én leuker.
Stel je voor: je vraagt de AI om jouw didactische assistent te zijn en het EDI-model te volgen. Je geeft een hyper-specifieke opdracht: "Maak een complete presentatie over de Tulpenmanie voor mijn klas (3 havo) en verbind het met het heden." Vervolgens vraag je: "Voeg een tulpen aandelen game toe."
De AI pakt jouw context op en genereert niet alleen een presentatie-opzet, maar ook de stappen voor een complete tulpen-aandelen game voor in de klas. Je hoeft niet te programmeren – de enige beperking is jouw creativiteit in de prompt! (Ik heb inmiddels ook een prima oefening laten maken over het consumenten- en producentensurplus.)
Wat levert dit je op? Enorme tijdswinst! Waar je normaal uren bezig bent met het schrijven van de les, het checken van het EDI-model en het bedenken van een passende game, heb je dit nu binnen vijf minuten. Zo houd je meer tijd over voor persoonlijke aandacht en verbinding met je leerlingen.
Let op: Deel geen privacygevoelige data van leerlingen. Gebruik AI nooit om namen of cijfers van leerlingen in te voeren, of om persoonlijke situaties te bespreken. Controleer altijd de feiten in de output. Onze rol als leerkracht is de ethische poortwachter te zijn die zorgt voor feitelijke correctheid en digitale veiligheid.
Hoe zie jij deze dynamische AI-functie in de praktijk inzetten in jouw klas? Deel je ervaring hieronder!
PS: Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een eigen e-learning voor digitale geletterdheid. Hopelijk kan ik daar later meer over delen...
💬 Reacties
Laden...